Trening

Sykkel savnet, sist sett ved Nasjonalteateret.

I morges hadde jeg tenkt meg ut på sykkelen. Skjebnen ville det anderledes for ventilen på bakhjulet var ødelagt så ingen sykkeltur på meg i dag. Så isteden for å sykle en tur opp til Maridalsvannet ble det skifting av slange på bakdekk, justering av gir og rens av kjede før frokost. Så med ny slange bak og nyjusterte gir bar det til jobb. Et par ærend på veien før jeg låste sykkelen fast utenfor kontoret (nei, bildet er ikke fra i dag, det er fra da sykkelen var ny). Det ble en lang dag på jobb og klokka 19 sto jeg der med nøkkelen i handskene klare og oppbrettet buksebein uten å finne sykkelen min.

IMG_0097Sykkelcomputeren sier 1689 km, men den har ingen sykkel å jobbe sammen med lenger. Sykkelen jeg syklet hjem til Holmestrand med, sykkelen som har hjulpet meg av med 5 kilo i løpet av sommeren, sykkelen som fikk meg over fjellet fra Rena til lillehammer, sykkelen som vekket treningsiveren i meg, sykkelen jeg brukte nesten daglig er stjålet. Jeg sjekket litt oppover og litt nedover, men ingen sykkel. Jeg tenkte meg nøye om og jeg var sikker på at jeg hadde syklet hele veien til jobben og ikke latt sykkelen stå igjen etter å ha vært i banken. Jeg satte den fra meg akkurat der jeg pleier og i dag trengte jeg ikke engang å snike meg forbi noen drosjer for å låse den.

Første 10 km siden gym

joggingsOK, så klokket GPSen inn på 9,98 km, men jeg vet jo at den kutter litt i svingene og at jeg stoppet den litt før var ved døra. Så i mitt hode er det ihvertfall 10 km, en distanse jeg nok ikke har løpt siden jeg gikk Idrettsfag på Re VGS en gang i forrige årtusen. Det ble tre runder rundt Botanisk hage og Sofienbergparken, hver runde er ca 3 km. De to første rundene gikk på 21 min og på den siste dro jeg opp tempoet noe og kunne notere 19 min, Beina mine er serdeles lite fornøyd med den tempoøkningen. Fort går det med andre ord ikke når jeg jogger, men selv er jeg veldig fornøyd med å ha jogget 10 km. Neste år kanskje jeg skal være like tøff som Ragnhild skal være til helga og forsøke meg på en halvmaraton, men det blir ikke i år.

Dobbel runde rundt Maridalsvannet

DSC03027Det er ganske idyllisk oppe ved Maridalsvannet om morgenen og denne gangen stoppet jeg for å knipse et bilde av utsikten. Det var første turen opp og rundt Maridalsvannet siden Fredagsbirken, kanskje det blir inn i marka også neste uke.

Det var en rolig tur i dag, ikke noe jag for å sykle fortere enn tidligere for å bevise for meg selv at jeg er i form. Det tok lenger tid enn jeg hadde forventet, men så holdt jg pulsen under kontroll. Siden jeg tok det såpass rolig så følte jeg for en ekstra runde rundt vannet, 10,7 km ekstra ifølge GPSen min og da totalt 35,5 km. Tror nok jeg kommer til å kjøre doble runder hvis jeg har tid til det frem til sykkelen blir parkert for vinteren.

Luftetur med Niclas

fornebuTidlig i sommer fikk Niclas det for seg at han også skulle begynne og trene litt. Kanskje var det i håp om å komme seg ned en størrelse eller to før bryllupet eller kanskje har også han innsett at det er en investering i fremtiden og jobbe litt med formen før legen beordrer det. Nå er sommeren over, ting er mindre hektiske og igjen tok jeg Niclas med på en tur ut til Fornebu og tilbake. Håvard slo følge med oss fra Skøyen og ut rundt Fornebu før han fortsatte vidre til Høvik mens Niclas og jeg kom oss trygt tilbake til Løkka.

Niclas klarte seg fint denne gangen også, han har jo syklet ruta noen ganger før og lot være og tøffe seg. Bein som ikke er vant til sykling har mer en nok med å holde hele veien hjem om man ikke skal drive og tråkke på og sykle fort også.

Fin og rolig tur, men jeg tror ikke han er moden for en tur opp bakkene til Maridalsvannet enda. På treningsfronten kan det også meldes om at Anders DB har vært ute sin første joggetur dette milenniumet. Stadig flere venner og kjente innser altså at kroppen ikke lenger er et par og tyve og at den nå har godt av litt fysisk aktivitet.

Jogge jogge jogge

joggingNok en morgen med en løpetur. Har økt fra de 4-5 kilometerene til 8 kilometer nå, og kroppen har klart sin mening om hva løping gjør med beina mine. Ingen tvil om at løping er god trening, men uten musikk på øret er det ikke noe for meg. Tirsdag løp jeg en 6 km uten  musikk og selv om det var en annen løype med litt mer oppoverbakker så var det mye lettere å løpe i dag med  litt Skambankt på øret.

MC politi vs. sykkelist

Jeg tok meg en tur ut til Fornebu i morges og snart må jeg vel opp i marka igjen. Denne gangen så jeg noe nytt, i Torggata sto to politimenn (de kan ha vært politikvinner, men med hjelm på var det vanskelig å se) med motorsykkel. Det kunne faktisk se ut som om han ene hadde stoppet en sykkelist og bøtla ham. Ihvertfall var en blokk fremme og det var en formanende holdning fra politiet der de skrev på blokka og holdt den stoppede sykkelisten igjen.

På vei hjem fra Fornebu var de der fortsatt og pratet hardt til sykelister. Ikke vet jeg hva som skulle til for å bli stoppet av dem, men noe var det ihvertfall som fikk dem til å stoppe enkelte sykkelister. Det er vel ikke helt usannsynelig at de gjorde en innsats mot alle de sykelistene som viser lite hensyn til fotgjengere, andre sykkelister og biler på vei til jobb. Skjønt da burde de kanskje stått på Mosseveien og ikke i Torggata.

Forneburunden

Da føler jeg endelig at det begynner og løsne litt etter Øya og Fredagsbirken. Var ute i morges på nok en liten tur ut til Fornebu og giret har fått en hardere medfart enn jeg var klar over etter sykkelturen over fjellet. Tror det er kommet en del møkk i strømpa til girwaieren som gjør at giring er serdeles tregt. I tillegg trenger giret litt finjustering og bremsene en liten gjennomgang til.

Kroppen derimot fungerer som den skal. Så nå blir det morgenturer som tidligere i sommer. Det har ikke vært det at kroppen ikke har fungert når jeg først har kommet meg på sykkelen, det er bare det at det har vært så tungt og komme seg opp om morgenen etter festivalen.

Regn og atter regn

Regn er vist denne sommerens tema. Jeg mener å huske det var noen solskinnsdager i Mai og Juni, nok til at jeg fikk skille av sykkeltrøya og handskene. Men etter det har det vært mye grått og ikke mange dagene å skryte av.

Fredagsbirken var mye regn for min del og mer regn ble det i dag. Jeg tok en rolig tur ut til Fornebu og tilbake og på ei hjem ble jeg møtt av regnet litt etter at jeg passerte Lysaker. Nå er jeg heldigvis utstyrt med ordentlig treningstøy så jeg hadde ei regnjakke i baklomma på sykkeltrøya mi, men det var mange på vei til jobb som ikke var like godt utstyrt.

Til tross for regnet ble det en fin tur og det er deilig å ta disse turene på morgenen. De 10 milene jeg forsøkte og sykle i uka frem mot Birken skal jeg holde på og så får vi se utover høsten om jeg ikke trekker inn på nærmeste treningssenter når det begynner og bli utrivelig å trene utendørs.  SATS på Schous Plass er tross alt rett rundt hjørnet.

Virtual partner

I treningssammenheng betyr dette at jeg sykler om kapp med meg selv på GPSen min. Jeg henter en tidligere treningstur og sykler mot tiden på den. Fortløpende blir jeg informert om hvor mange meter forran eller bak skjema jeg ligger og hva som er antatt tid igjen til slutt.

Jeg skulle egentlig ta en rolig tur i går, men siden jeg ganske raskt fikk beskjed om at jeg lå et minutt bak meg selv ble jeg litt ivrig og satte opp tempo for å ta meg selv igjen. På det meste var jeg vel nesten en kilometer forran, men jeg husker litt medvind fra den forrige turen ut til Fornebu så det er jo forståelig at jeg mistet mye av forspranget mitt på vei hjem i går. Uansett så kom jeg hjem over minuttet raskere enn sist og fikk opp følgende beskjed i displayet på GPSen: "Treningsøkt over. Du har vunnet."

Overraskende motiverende og en fin måte og holde tempo oppe eller nede på. Kan absolutt anbefales.

Sykkelen friskmeldt

Da er sykkelen utskrevet fra sykkelverkstedet.

Bremsene har fått mest oppmerksomhet, de har blit demontert, renset, luftet og bak har bremseklossene blit skiftet. Kjede har vært av og  fått en skikkelig rens. Girene er vasket og smurt, bakskjermen sitter ordentlig fast igjen etter å ha løsnet på vei mot mål på Fredagsbirken.

Eneste som gjenstår er å bremse inn de nye bremseklossene og det tenkte jeg skulle gjøre på en lett treningstur i morgen tidlig.

Slitte bremseklosser

En kjapp sjekk av bakbremsene viser hvorfor jeg hadde problemer med dem de siste 5 kilometerene av Fredagsbirken.

Ikke bare er selve bremseklossene slitt ned til metallet, men fjæra som skal holde de fra hverandre er også slitt i stykker.

Kanskje ikke så rart at jeg hadde en bakbrems som bremset konstant de siste 5 kilometerene. Mye gjørme har nok ført til ganske ekstrem slitasje av bremsekloss underveis. Uheldigvis er det få sykkelbutikker åpne i Oslo på en søndag så jeg får ikke fikset problemet i dag.

Fredagsbirken fullført

Da er det lørdag og jeg er sliten i beina. Kanskje ikke så rart etter over 90 km på sykkelen i går. I dag er det Birken for de seriøse og selv om vi som syklet i går har gravd opp en del gjørme til dem så ser det ut til at de får betraktelig bedre vær i dag. Litt kaldere, men ikke regn.

DSC02971fredagVi dro hjemmefra klokken 07 i går morges, kom frem til Rena litt før klokken 10. Min trofaste assistent, fotograf og sjåfør (les: fantastiske kjæreste), Ragnhild, hentet startnummer mens jeg gjorde meg selv og sykkelen klar.  Klokken 10:45 sto jeg klar på startstreken med sekk på nærmere 6,5 kilo, ved mål veide den nærmere 3,5. Med verktøy, reserveslanger, litt ekstra klær og slikt så måtte jeg fortsatt putte en rull med ståltråd for å komme opp på 3,5 kilo.  Det er ikke akkurat rett over fjellet, det er en lagt inn et par mil ekstra sammenlignet med skivarianten, men så trenger de bare snø og ikke så mye vei. 20.000 sykkelister på stier over fjellet ville nok ikke vært like festlig som 20.000 på grusveier.

4 timer til start

I dag er dagen. kl 10:45 starter jeg i Rena og med litt flaks klarer jeg og komme meg til Lillehammer på 5 timer. Fullføre skal jeg ihvertfall selv om jeg kanskje ikke klarer det på under 5 timer.

Å si at jeg ikke gruer meg ville være og lyve. Jeg har tilogmed drømt om Fredagsbirken i natt. Å sykle over fjellet i 20 cm nysnø virket ikke en gang som noen god ide i drømme. Litt regn og vind blir bare barnemat mot den sykkelturen jeg hadde i drømmene mine.

Rapport følger i kveld når jeg er vel hjemme igjen.

1 uke til Fredagsbirken

Bare en uke igjen til FredagsBirken nå. De siste ukene har det blit fryktelig lite trening og heller mer festival og øl. Jeg får ta et par lette sykkelturer i løpet av uka, ikke noe langt og hardt. Bør spise godt og gå over sykkelen så den er i god stand når jeg står på startstreken på Rena.

Og ja, hvis noen lurer så gruer jeg meg litt.

Rundtur i marka

marka

Turen denne gang gikk opp langs Maridalsvannet, forbi Movatn, Ørfiske, nesten til Hakkadal, inn mellom Langvatn og Trehjørningen, forbi Helgeren og ned mot Hammeren og Maridalsvannet. 58 km sa GPSen når jeg var trygt tilbake på Løkka. Sålangt er jeg stort sett fornøyd med GPSen, den kan vise et hav av informasjon, den har glimrende kart og pulsbeltet er helt greit å ha på i over tre timer. Eneste jeg ikke helt skjønner meg på er kaloriberegningen dens. Garmin og Polar bruker åpenbart helt forskjellige kalkyler på hvor mange kalorier man bruker. Jeg syklet samme turen, med en tur bortom Kikkut, for noen uker siden og Garminen mener jeg brukte nesten dobbelt så mye kalorier som Polar pulsklokka hevder til tross for at jeg syklet i omentrent samme tempo.

Fra Garmin sine nettsider har jeg kjøpt gatekart for Norden for den nette sum av 40 euro, langt billigere enn å kjøpe det her hjemme. Plutselig dukker alle gatene i landet opp og den vet tilogmed hvor nærmeste besninstasjon er. Siden det er en sykkelcomputer så liker den gjerne å sende meg på tur langt utenom hovedveiene så jeg bør nok finne innstillinger for veivalg før jeg bruker den til bilnavigasjon så den faktisk følger hovedveiene.

Ellers så må jeg si jeg er veldig fornøyd med GPSen. Den fungerer utmerket og jeg kan tilpasse de forskjellige visningsmodusene til å vise meg mer informasjon enn jeg noensinne kunne finne på å trenge på en sykkeltur.

Utstyrsnytt, del II

Oppi eska der GPSen lå var det også en utskrift av en serviceordre på en GPS som var "stein dau". Serienummeret på GPSen i eska stemmte  heller ikke overens med det som sto på selve esken.  Så da ringer man forhandleren og får beskjed om at det bare er å komme innom med den så skal jeg få en ny.

Så på vei til jobb i dag plukket jeg opp en flunka ny GPS som ikke har noen tvilsom bakgrunn. Sånn bortsett fra den noe tvilsomme historikken til den enheten så er jeg strålende fornøyd. Garmins basiskart er noe av det dårligste jeg har vært borti, men etter at det topografiske kartet har blit lastet opp på GPSen må jeg si at jeg er imponert. GPSen er ikke overraskende mye mer nøyaktig enn den som er i mobiltelefonen min. Til tross for dette klarer den ikke helt å plassere meg riktig i gatene mellom bygårdene på Løkka. Jeg ender gjerne opp inne i stua til noen langs veien.

Navigasjonsbiten har jeg ikke testet enda, men jeg tenkte jeg skulle la den guide meg gjennom Oslos gater en dag og kanskje snoke litt rundt på internettet og se om jeg ikke kan laste ned noen ruter jeg kan følge gjennom marka.

Pulsmåleren ser ut til å fungere utmerket selv om jeg nok må finne ut av disse sonene og hva som faktisk er min makspuls. Som det er nå så har jeg mer enn nok med å venne meg til all informasjonen den nye duppeditten gir meg. Selv oppsettet i displayet kan jo tilpasses i stor grad.

Utstyrsnytt, del I

garmin_edge705

Sykkelen min kom veldig godt ut av min bursdag. Jeg har nå et sånt mekkestativ til sykkelen og en flunka ny Garmin Edge 705 (med topografisk kart over marka). Skal bli stas og ta en sykkeltur med selve kongen av sykelcomputere. Kan koble måler for pedalfrekvens og kraft på den, men for meg holder det lenge med pulsmåler og fart. Neste gang jeg skal på besøk til Bærums Verk så regner jeg med å slippe store omveier, og neste gang jeg er på vei opp i marka så slipper jeg forhåpentligvis å lure på om jeg er på en vei som får meg dit jeg vil eller om jeg må snu og sykle tilbake.

Jeg har også fått satt klatrehåndtak på sykkelen og tenkte jeg skulle ut på tur i ettermiddag. Maridalsvannet, Movatn, Ørfiske, Langvatn, Helgeren, Bjørnholt, Hammeren og så inn i sivilisasjonen igjen.

Ny pers på Maridalsvannsrunden min

maridalsvannet

Treningsnarkoman er jeg vel ikke enda, men jeg merker at hvis jeg ikke får min dose trening så mangler det noe. I går ble det ikke noe trening, så noe av det jeg tenkte da jeg krøp under dyna var at jeg skulle tråkke på litt så jeg fikk svettet skikkelig i dag.

Det ble den vanlige turen opp og rundt Maridalsvannet. Beina føltes gode og jeg slapp og stoppe for trafikk på vei oppover. Grusen var våt oppover langs Frysja og på østsiden av vannet, men underlaget sugde fortsatt ikke så mye som det gjorde inne i marka på Mandag. Jeg holdt en god fart og selv om det egentlig ikke er så imponerende ble det ny pers for meg. 1t 05m på de 23,5 km turen er. Det er en forbedring på 1m for min del.

En kort joggetur i morgen og en litt lengre tur på sykkel i marka i helgen så burde jeg vel være klar for en uke med Madonna på Valle Hovin. Spørs nok om ikke to konserter på Valle Hovin kan gå litt ut over treningsmengden neste uke.

Maridalsvannet - Movatn - Tømte - Helgeren

bikeride

På TV i går ble det pratet om å sykle i all slags vær. Det var på Tour de France sendingen og selv om jeg har tenkt til å sykle Fredagsbirken uavhengig av vær så føler jeg ikke for en sykkeltur i regnvær før frokost. Ettermiddagen derimot så bedre ut rent værmessig og fristet langt mer. Knut følte tydligvis også for en tur i marka og vi avtalte og møtes.

Turen gikk fra rundkjøringen der Maridalsveien krysser Ringveien og opp langs Maridalsvannet og vidre mor Skar. Før skar tar vi av og fortsetter vidre opp til Movatn hvor vi kommer oss av asfalten og inn i skogen. Fra Movatn gikk det over Tømte og så ned langs Skjærssjøen til Hammeren før vi fulgte Maridalsvannet tilbake til rundkjøringen der vi begynte. Det hele ble ca 35 km, hvorav nesten 2 mil var inne i skogen.

TeiteGaute kom først til rundkjøringen og satte da både pulsklokke og GPS på pause og fikk derfor ikke logget ruta (men kartet er nok ganske nært det vi syklet) eller telt hjerteslag, men det er ingen tvil om at Knut er i bedre form enn meg og satt et tempo noe høyere enn det jeg selv ville gjort. Til tross for at Knut måtte titte seg over skulderen en del ganger for å se hvor langt bak jeg hang så hadde vi en fin tur gjennom skogen.

adiSTAR Fusion

adistarfusion

For noen år siden fant Adidas og Polar ut at de skulle gjøre et lite samarbeid. Samarbeidet resulterte i adiSTAR Fusion serien som er treningstøy med sensorer for Polar pulsklokkene. Jeg var innom Super-G, som den store GSport butikken i Storgata tydligvis heter, for noen uker siden og så en av disse løpetrøyene hvor man bare setter senderen på brystet og så er man igang. Nå rett før helgen så var jeg innom der igjen og plukket med meg en slik trøye til halv pris. Fikk testet den før helgeregnet kom og selv om pulsbeltet til Polar ikke er ubehagelig å ha på så var det å ha sensoren integrert i trøya veldig mye mer behagelig. Eller var det bare det at denne singleten var bedre å løpe i enn det tøyet jeg har løpt i tidligere.

Det er fortsatt et stykke igjen til jeg kommer til å implantere en chip som overvåker kroppen min, men pulsmåler integrert i klærne er et skritt på veien.

Morgenjogg

jogg

Ingen sykkeltur i dag. Tok isteden en kort joggetur for å opparbeide meg litt joggemuskler også. Mobiltelefonenes GPS klarte ikke å finne mer enn en satelitt så ingen GPS tracking av denne joggeturen. I bunn og grunn var det samme joggetur som jeg brukte når jeg testet skoene sist uke, eneste forskjellen var at denne gangen tok jeg sti som var litt lengre gjennom Botanisk Hage. Noen hundre meter lenger enn sist, men fortsatt ikke lange turen. Litt over 4 km sier mapmyrun.com etter at jeg har plottet inn en ca rute. Særlig fort gikk det ikke, men jeg økte tempoet betraktlig på den vestre kortsiden av Sofienbergparken. 200-250 meter med rask jogg i svak motbakke fortalte meg rimelig fort at å ta en liten makspulstest kommet til å bli en serdeles smertefull affære.

Noen™ har løsnet på hjulet mitt

Forkjølelsen har gitt slipp og i går startet jeg rolig med en forsiktig tur ut til Fornebu og hjem igjen. Jeg er på vei oppover Rådhusgata og hører en lyd som ikke skal være der i det jeg vipper forhjulet opp over en fortauskant. Ny fortauskant, samme lyd. Kan det være demperen? Jeg reiser meg opp, pumper gaffelen og ingen lyd. Ny fortauskant og igjen samme lyd. Det er da jeg legger merke til at forhjulet mitt ikke sitter så godt fast som det pleier og gjøre.

Det kan selvfølgelig være at hjulet har løsnet av seg selv, men jeg har mer tro på at Noen™ har vært ute med kleptopotene sine og så oppdaget at forhjulet alltid er solid fastlåst i ramma. Veien jeg sykler hjem fra jobb er relativt fri for fortauskanter så jeg kan lett ha syklet hjem uten å merke noe. Enten det eller så er det kidsa i bakgården, de samme som har tagget BANDEN i bakgården. De samme kidsa som ikke har skjønt at man ikke skiter i egen bakgård og kanskje også at man ikke kødder med en annen manns sykkel.

Forhjulet sitter ihvertfall godt nå og når jeg tok morraturen i dag så sjekket jeg både for og bakhjul, samt alle vaiere.

Det begynner og bli noen kilometer på setet

trening

Til tross for et par dårlige uker og en særdeles sen start på denne uka så begynner det å bli et par kilometer på setet på meg. Uka før og under Hove ble det ikke mye trening, men de to ukene etter Hove har jeg klart og holde meg over de 100 km jeg forsøker å få unna hver uke. En liten forkjølelse denne uka ser ut til å kunne stikke kjepper i hjula, men jeg føler meg frisk nå og skal se om jeg ikke får inn en 2-3 mil etter jobb i dag.

Sykkelcomputer reparert

5 min med tang og elektrikertape så var sykkelcomputeren reparert. Ledningen fra braketten på styret og ned til sensoren er nå farlig kort men det ser ut til å gå bra. Får sjekke den ordentlig når forkjølelsen er ute av kroppen. Snurre på hjulet testen gikk ihvertfall bra og det er litt slakk så den vil ikke ryke i første sving.

Det er sånne episoder som gjør at man skulle ønske man hadde en trådløs sykkelcomputer.

Godtur i marka

marka

Med tur til Stavanger for bryllup ble det litt mindre sykling i uka enn normalt så jeg trengte en god tur i dag. Som vanlig ble det start nederst på Løkka og opp til Maridalsvannet, vidre opp veien til Movatn, Ørfiske, Rundt Langevatn, forbi Helgeren til Kikut og derfra hjemover over Bjørnholt, Hammeren og Maridalsvannet.

Turen startet med en svipptur innom bilen for å plukke opp sykkelverktøyet som lå i bilen. Det var der jeg oppdaget at noen™ har røket ledningen fra sensoren til sykkelcomputeren. Veldig irriterende å sykle uten sykkelcomputer. Tror nok at jeg syklet en del roligere siden jeg ikke hadde oppdatering på hastighet hele veien, noe som førte til at det hele tok litt lengre tid enn jeg hadde forestilt meg.

Alt i alt en veldig fin tur, når jeg bare får somlet meg til å finne ut hvordan jeg kan komme meg til Movatn uten å sykle veien helt opp så blir turen enda bedre. Etter Movatn er det ikke mye stigning innover, små bakker ja, men ikke flere av de lange seie bakkene. Veldig fin tur innover og etter 65 kilometer så føler man at man har gjort noe fornuftig.

Testjogging gjennomført

jogging

Med nyinnkjøpte løpesko var det på tide å teste beina. Jeg har vel aldri vært no stort fan av jogging, men nå som man kan løpe med litt musikk uten å slepe en discman eller en walkman føles det litt greiere. Uten godt følge av Skambankt ville jeg neppe holdt samme tempoet.

Skoene jeg plukket opp i går er gode, bedre enn jeg kan huske løpesko var i forrige årtusen. Turen var riktignok ikke veldig lang, men så har jeg ikke løpt etter annet enn bussen de siste årene, men om ikke annet fant jeg ut at beina fungerer også til løping. Det blir neppe noen lange turer med det første, men det er mye enklere å ta en kort løpetur enn det er å ta en kort sykkeltur.

GPSen på mobilen er ikke den mest nøyaktige jeg har vært borti, men selv om den ikke klarer å plassere meg i veien så viser den fortsatt hvor jeg har løpt. Turen var ikke lang, bare 3,7 km og jeg gjorde den unna på 25 min. Løping er litt mer slitsomt enn sykling, men kanskje en liten joggetur i uka for å gi litt avveksling fra syklinga.

Saucony Pro-Grid Triumph 6

tl-1

Jeg har blit veldig glad i sykkelen min. Den får meg ut på trening mer enn jeg hadde forventet når jeg kjøpte den. Men sykkelen blir litt upraktisk på flyet til Stavanger i helga og jeg har en liten stund tenkt litt på at det nok ikke ville være dumt og forsøke meg på litt jogging igjen. Strengt tatt har jeg ikke løpt siden videregående. Beinbruddet jeg hadde da gjorde at jeg ikke kunne løpe, men en operasjon et par år etter skal ha fjernet det problemet. Det har bare ikke vært noen motivasjon for å løpe noensinne egentlig.

Så ihvertfall tenkte jeg som så at litt løping skader nok ikke, men da trenger jeg no annet enn de skoene jeg har i dag. Turen gikk da til Löplabbet etter jobb i går hvor de tittet på beina mine, lot meg løpe på tredemølle og tittet på fotisettet mitt og fant frem noen sko de mente kunne passe meg. Jeg var vistnok vinneren på tredemølla sålangt i går, den første med feilfritt fotisett, ingen pronasjon eller supinasjon. Så de fant frem to par sko hvor jeg syntes Asicsene var veldig pløsete og romslige, mens Saucony skoene derimot satt perfekt på foten og var en fryd og prøve på tredemølla.

23,5 km før frokost

Det er varmt i Oslo om dagen. Veldig varmt.

06:45 var jeg på vei opp Markveien på vei mot Maridalsvannet, 07:55 var jeg vel tilbake på Løkka. 23,5 km før frokost gjør at man kan føle seg fornøyd med dagen allerede i det den starter.

Beina var litt tyngre i dag enn de var på Tirsdag så jeg brukte vel 3 min lenger på runden, men jeg skylder på varmen og de 5 milene jeg syklet gjennom marka på Onsdag. Uansett så har jeg fått syklet de 10 milene jeg har som mål å klare hver uke uten å måtte ta helgen til hjelp. Helga er da ledig til andre aktiviteter som f.eks. rafting på Sjoa.

1052 kilometer sier sykkelcomputeren

Sykkelen ble kjøpt 15. April. Før jeg hadde den til justering hjemme i Holmestrand for noen uker siden så regnet jeg kjapt over hvor mange kilometer jeg hadde syklet på den. Jeg kom frem til et sted mellom 900 og 950 km.

Sykkelcomputeren står ikke alltid på sykkelen, ihvertfall ikke på vei til jobb, og på en treningstur fant jeg den ikke og måtte låne Ragnhild sin isteden. Så sykkelcomputeren har med andre ord ikke gått like langt som sykkelen. Eller har den kanskje det likvel med tanke på at sammenligningen mellom GPS og sykkelcomputer kommer ut med et sted mellom 5 og 10% differanse. Uansett så oppdaget jeg tidligere i dag at sykkelcomputeren har rundet 1000 km. To og en halv måned tok det meg og runde 1000 km. Nå er det rett under to måneder igjen til jeg skal sykle Fredagsbirken og jeg tviler på at jeg klarer nye 1000 km før den tid. Jeg tror ikke det blir så veldig mye sykkeltid når Øyafestivalen setter igang.

Sørkedalen - Maridalen via Kikut

010709

Det ble en fin tur gjennom marka i går. Jeg møtte en kompis oppe ved Bogstadvannet og sammen tok vi turen gjennom marka til Maridalen. Vi tok det rolig og nøt det fine været, inkludert det lille regnet vi hadde før vi kom oss opp bakkene. Selv har jeg aldri vært oppover fra Sørkedalssiden og grunnet en liten navigasjonsfeil i starten så fikk vi 3 km med motbakke i løs grus på starten. 3 km ned igjen før vi kunne starte på de motbakkene vi skulle sykle opp.

Det ble et kort stopp ved Kikutstua for å fylle på litt vann og få litt energi i kroppen før vi tråkket vidre over Bjørnholt og ned til Maridalsvannet. Jeg takket for turen i sørenden av Maridalsvannet og bega meg vidre ned langs Akerselva og til Løkka. Ikke så mye liv og grilling langs elva som jeg hadde forventet. Vel hjemme så skulle grillen tennes, men det ble steikepanne isteden da jeg ikke hadde ork til å dra ut og kjøpe ny gass for å få meg mat.

Sykkelcomputeren er fortsatt uenig med mobiltelefonen om hvor langt jeg sykler, men det får jeg vel bare leve med. At GPSen på mobiltelefonen bestemte seg for å slutte og logge ruta etter rundt 36 kilometer derimot er jeg mindre fornøyd med. Når jeg kom hjem mente telefonen at jeg hadde sluttet å sykle ved Skjærskjøen. Heldigvis var det en relativt smal sak og importere GPX fila fra mobilen til mapmyrun.com og plotte resten av ruta manuelt. Ser helt klart at en Garmin Edge 705 står på ønskelisten til bursdagen min.

Fra Løkka og opp rundt Maridalsvannet

Har som nevnt avtalt tur fra Bogstad til Maridalen via Kikut i morgen så før frokost i dag testet jeg formen med en liten runde fra Løkka og opp rundt Maridalsvannet. Det er morgenrunden min og fra før har jeg gjort den på 1t 09m. Nå etter Hove og halvannen uke med hvile fra syklingen kommer jeg tilbake og tar samme turen på 1t 06m, altså 3 min kjappere. Veldig veldig godt og vite at selv om hodet er litt tungt om dagen så er det ikke noe i veien med sykkelformen.

Kroppen fungerer til tross for Hove

Etter en uke med manglende måltider, lite søvn og rovdrift på kroppen er det godt og vite at kroppen fortsatt fungerer. Jeg tenkte jeg skulle starte rolig og ta turen ut til Fornebu istedenfor å ta turen opp rundt Maridalsvannet. Kroppen reagerte fint og isteden for å ta det rolig så ble det et relativt høyt tempo.

Nok en gang tenkte jeg at jeg skulle bruke mobiltelefonen med sin GPS for å få sjekket hvor stort avvik sykkelcomputeren har, men denne gangen så tapte Mobilen så det sang etter. Jeg startet den på Løkka når sykkelturen startet, men når jeg sjekket den etterpå så er den av den mening at jeg startet å sykle på Aker Brygge. GPSen klarte med andre ord ikke å finne noen posisjon før jeg var ute i åpent lende forra Aker Brygge. Den fine mobilen, som jeg har hørt noen sier har en bedre GPS enn Garmin Edge 705, snøyt meg altså for 2-3 kilometer.

Ser ut til at det blir tur ut i marka igjen senere denne uka. En kamerat har tenkt seg fra Bogstadvannet til Maridalsvannet via Kikut i løpet av uka og jeg tenke jeg skulle hive meg med.

To dårlige uker rent sykkelmessig.

AC/DC på Valle Hovin og Hovefestivalen på Tromøy har ført til at jeg ikke akkurat har fått syklet de 10 milene jeg har satt meg som mål å sykle i uken i det siste.

Når kroppen bare har fått hvilt litt så er det på med sykkeltøyet og ut på tur igjen. Kanskje allerede i morgen tidlig. En lett tur/retur til Fornebu klokken 07 i morgen er kanskje tingen bare så jeg kommer igang igjen. Jeg har også fått forespørsel om jeg er med på Bogstadvannet - Kikut - Maridalsvannet i løpet av uka.

Sigma 906 vs. Sony-Ericsson W995

Var oppe tidlig i morgen og tok turen opp fra Løkka og rundt Maridalsvannet.

maridalsvannet

Denne gangen med både sykkelcomputer og GPS utstyrt mobiltelefon. Sykkelcomputeren mener jeg syklet 25,58 km, mens mobilen med sin GPS mener jeg bare syklet 23,59 km. Det er selvfølgelig kjipt å finne ut at man har lurt seg selv til å tro man har syklet lenger enn man egentlig har i flere uker.

Mobiltelefonen kan som de fleste GPSer lagre ruter og eksportere denne i GPX format hvilket vil si at man kan få den inn på karttjenester på internett. Det har jeg selvfølgelig gjort og selv om jeg ville blit våt på beina om jeg skulle fulgt den ruten nøyaktig så gir den et rimelig presist inntrykk av hvor sykkelturen faktisk gikk. Ikke mer omentrentlig kartplotting og ca. ruter fra meg, nå er det GPS som teller.

En Garmin Edge 705 står fortsatt på ønskellista, mobilen er ikke så fantastisk selv om den har GPS. Sykkelcomputeren kommer heller ikke til å pensjoneres helt enda, men hjulstørrelsen skal justeres på grunnlag av GPS dataene jeg har fra mobiltelefonen. Litt kjapp kalkulatorbruk forteller at sykkelcomputeren viser i området rundt 8% feil sammenlignet med GPSen i mobilen. Jeg skal sjekke på noen flere turer og jeg skal også ta frem et målebånd og sjekke hjuldiameteren litt mere nøyaktig enn det som tydligvis er blit gjort før sykkelcomputeren bli stilt inn.

Sykkel justert og kontrolert

Jeg rakk ikke 1000 km før jeg tok sykkelen tilbake til Pedalør for en liten justering. Sykkelcomputeren står ikke alltid på så en hel del turer til og fra jobb er ikke registrert, men jeg anslår sykkelen til å ha gått et sted mellom 900 og 950 km siden jeg kjøpte den.oslo-holmestrand

Turen fra Oslo til Holmestrand gikk relativt greit. Riktignok med litt navigasjonstrøbbel mellom Sandvika og Asker, men når jeg endelig var forbi Asker og på Drammensveien gikk det strålende. Litt nistespising etter Liertoppen og i Skoger etter Drammen, og stadig tilførsel av vann fra Camelbaken som nå fikk en mye hardere test enn på fjellet sørget for at jeg holdt hele veien hjem.

Det var riktignok rimelig tomt i beina mine når jeg passerte Sande, men jeg kom meg den siste lille biten til Holmestrand og opp på fjellet hvor sykkelen fikk sin lille justering og jeg handlet litt småsaker.

91 km viste sykkelcomputeren da jeg rullet inn utenfor sykkelverkstedet. 91 km på under 4t30m. En respektabel tid med tanke på at det er 7 uker siden jeg kjøpte sykkelen. Like langt som Birken, men fin asfalt og til tross for at Bærum er mer kuppert enn folk tror ikke akkurat samme løypeprofil som de 91 km fra Rena til Lillehammer. 80 km sier datamaskinen når jeg la inn ruta jeg syklet, men så tok jeg ikke med alle de teite bomturene mine, og ikke tror jeg ruta er helt nøyaktig mellom Lysaker og Sandvika heller. Jeg får skaffe meg en GPS og sjekke et par av de turene jeg pleier og sykle opp mot sykkelcomputeren.

Fredagsbirken ble til ordentlig Birken

Sist uke fikk jeg kjøpt meg et startnummer til Fredagsbirken. Jeg betalte omreistreringspenger og engangslisens og i dag kom bekreftelsen på min påmelding. Og til min store overraskelse så er jeg ikke påmeldt på Fredagsbirken, jeg er vist påmeldt til SeriøseBirken.

En kjapp e-post til han som solgte meg plassen gir en forklaring. Han hadde meldt seg på både fredagen og lørdagen og systemene for omregistrering taklet vist ikke dette. Nå etter litt mail at og frem så er han igjen påmeldt til det ordinære Birkebeinerrittet, og jeg er på mystisk vis påmeldt både på fredagen og på lørdagen.

Oslo - Holmestrand på sykkel

Når jeg kjøpte sykkelen min fikk jeg beskjed om å komme tilbake med den etter sånn ca. 3 måneder for å få den sjekket. Enkelt ettersyn, stramme bolter og skruer, justere gir, sånne greier.

oslo-holmestrand

Nå har Pedalør, sykkelverkstedet der jeg kjøpte sykkelen, bestemt seg for å legge ned driften. Dette betyr at de 3 månedene blir litt kortet ned siden det nå er opphørssalg og han ikke lenger tar imot sykler til service. Syklene til medlemene i Holmestrand Sykkelklubb skulle han ta service på frem til Styrkeprøven, og jeg har fått samme frist på meg på denne 3 måneders sjekken. Altså bør jeg ta en tur hjem til Holmestrand før helgen. Bilen jeg tidligere har brukt til å kjøre strekket Oslo - Holmestrand står i Holmestrand så den får jeg ikke brukt, så hvorfor ikke sykle den hjem.

Det burde vel være en 8 mils tur med litt tillegg for kronglete sykkelvei fra Lysaker til Sandvika, men derfra og ut har jeg hørt rykter om at det skulle være ganske greit. Fra Drammen og hjem til Holmestrand vet jeg nøyaktig hvor jeg skal sykle, men mellom Sandvika og Drammen er jeg helt blank.

3 fine mil i marka (stjålet fra Kristian)

For 3 uker siden forsøkte Ragnhild (kjæresten) og jeg oss på en solid tur oppi marka. Vi hadde tenkt oss på en skikkelig runde, men etter en liten navigasjonsfeil med påfølgende tur til Skar kuttet vi litt på turen vår og endte opp med å sykle opp til Movatn, over Tømte, en svipptur innom Bjørnholdt for påfyll av vannflasker og litt vaffel før vi syklet ned til Hammeren og tilbake til Grünerløkka . Vistnok skal man kunne ta inn ved Sandermose stasjon og sykle gjennom skogen opp til Movatn istedenfor å sykle veien opp dit, men vi fant ikke (evt. lette ikke godt nok) den skogsveien.

Nå har Kristian blogget nok en rute han har syklet i marka og minus vår bomtur til Skar så er det samme tur som vi syklet, men motsatt vei. Kristian har et fint kart på bloggen sin som viser ruta.

Morten, en annen kompis, syklet også store deler av denne turen sist uke. Han kom tilbake via Sognsvann isteden for Maridalsvannet, men i stor grad er det samme ruta. Han har også lagt ut kart over ruta og der finner man også en høydekurve som gir et inntrykk av hvor mye oppover det egentlig er i marka.

91 km på sykkel: Idioti eller manndomsprøve?

"Skal du sykle Birken?"

Spørsmålet har jeg fått flere ganger siden jeg kjøpte sykkelen rett etter påske. Svaret da som nå er nei. Jeg skal i bryllup den dagen og da blir det vanskelig å sykle Birken selv om jeg hadde hatt aldri så mye lyst.

Men....

Nå ser det ut til at jeg har fått tak i et startnummer til Fredagsbirken. Så da blir det Birken på meg også selv om jeg har uttalt meg heller negativt til det mer enn en gang. Omregistrering er unnagjort, avgift betalt og da gjenstår bare 2 dager med trening.

Jeg tar ikke sikte på å klare merket, nå er det ikke noe merke på Fredagsbirken uansett, men jeg tar ikke sikte på å sykle på merketid på første forsøk. Jeg kommer nok til å sette meg en tid som mål når det står august på kalenderen, men for nå nøyer jeg meg med å si at jeg skal fullføre.

Maridalsvannet rundt før frokost

Jeg er vel egentlig et B-menneske, men dagen føles litt bedre når jeg står opp før syv og tar en time på sykkelen før frokost. Jeg er ikke ute på sykkelen hver dag, men jeg prøver og få meg 2-3 times turer i løpet av uka og en lengre tur i løpet av helga. Til sammen skal dette få meg forbi de 10 milene jeg har satt meg som mål og sykle hver uke, og et par av turene har relativt høy intensitet så det blir litt treningseffekt ut av det også.

kart1

Det er jo en terrengsykkel jeg har kjøpt  så hvis jeg bare sykler på asfalt så er det jo ikke riktig sykkel for meg. Nå er kanskje ikke ruta jeg tar om morgenen den store terrengrunden, men litt grus er det jo. Selve terrengsyklingen får heller komme i helgene når jeg tar en litt lenger tur.

Så opp tidlig, få i meg litt mat slik at jeg ikke kollapser i toppen av en bakke, så ut på sykkel før trafikken begynner. Turen går fra Grünerløkka og opp forbi gamle Ringnes bryggeri før jeg kutter inn på gangveien langs Akerselva, forbi Nydalen, Frysja og opp til Maridalsvannet.  Herfra fortsetter jeg videre på østsiden av vannet til Sander gård og så tilbake langs vestsiden av vannet og samme vei ned til Grünerløkka igjen.

Og ja, sykkelen blir brukt

Sykkelen ble plukket opp den 15. April og i løpet av kort tid klarte jeg og bruke flere tusen kroner på ekstrastæsj. Det er kanskje ikke helt i tråd med filosofien om at man skal være sikker på at man kommer til å bruke den før man bruker masse penger på sykkelen, men når man har penger på konto og ny sykkel så renner pengene fort ut.

Når man vil ha små barn til å gjøre noe så sier man at man skal ta tiden på dem. Det funket til en viss grad på meg når jeg var liten og det funker overraskende bra i dag også. Riktignok vil jeg ha en mer nøyaktig tidtaking i dag. En Polar FT80 pulsklokke tar sammen med en enkel sykkelcomputer tiden på meg når jeg er ute på sykkelen. Det hadde vært gøy med en slik pulsklokke som har GPS og gir meg ruta jeg har syklet på et kart og slikt, men jeg får ta til takke med den pulsklokka jeg har som stort sett oppfører seg bra og i hvert fall gir meg en fin graf som viser pulsen min gjennom ei treningsøkt. Jeg tror ikke jeg ville trent mer eller bedre om jeg hadde hatt en mer fancy pulsklokke med GPS og alskens andre fancy funksjoner. Det å få målt treningen i tid, kilometer, kcal, snitthastighet og slikt gjør i hvert fall at jeg føler jeg utretter litt mer enn om jeg bare hadde vist at jeg syklet i så og så lang tid.

Gaute kjøper sykkel

Å si at jeg er i god form ville nok være å regne som en løgn. Jeg er ikke noen sofagris av dimensjoner, men jeg har vel ikke trent jevnlig siden jeg ødela skulderen på en Capoeiraoppvisning høsten 1999. Riktignok forsøkte jeg å komme i gang med Capoeira igjen i løpet av våren 2000, men skulderen syntes ikke det var noen god idé. Nå 9-10 år senere innså jeg at noe kanskje burde gjøres med formen. Ikke gjorde en kjæreste som gjerne trener 3-5 ganger i uka saken noe bedre heller.

Da jeg flyttet hjem til Holmestrand høsten 2006 for å begynne på Bacheloren i Skipsfart og Logistikk på HiVe vurderte jeg å sette i gang med trening, men som så mye annet ble det ikke noe av det. Så kom bonuspengene fra fjorårets jobbing på Valle Hovin og jeg lurte på om jeg ikke skulle bruke noen av dem på en sykkel.  Påsken kom og jeg hadde tittet mye i brosjyrer og på sykler i butikk. Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt til å bruke mer enn 5-6000 kroner på sykkel. Det ville være dumt å bruke mye penger på en sykkel bare for å la den stå i en bod. Med et greit utgangspunkt så kan man bytte deler og få en bedre sykkel gradvis når man faktisk ser at man bruker den nok til at det er forsvarlig og oppgradere.

Lorem ipsum dolor sit amet.